Gra Suikoden nie jest już może grą nową, lecz należy do klasyki gier Role-Playing. Wciąż pojawiają się nowi miłośnicy tego typu gier, którzy próbują własnymi siłami ukończyć grę. Na marginesie warto zaznaczyć, że starzy „wyjadacze” mają również problemy z dobrnięciem do końca w tego typu grach. My, wychodząc naprzeciw tym kłopotom, postanowiliśmy w każdym numerze przedstawiać opis do gry Role-Playing, aby ułatwić ukończenie gry. Poniżej znajdziecie opis taktyk, czarów oraz pierwszą z dwóch części opisu gry SUIKODEN, a w następnych numerach znajdziecie m.in opisy do Legacy of Kain, Vandal Hearts, Wild Arms (recenzja w tym numerze) i innych.
MAGIA
– zdolności magiczne uzyskuje się poprzez „zainstalowanie” postaci odpowiedniego „RUNE’u” odpowiedzialnego za dany typ magii. Instalacji tej dokonuje się u specjalisty rezydującego w pomieszczeniu widocznym na zdjęciu obok. W świecie Suikoden’a istnieje 27 podstawowych „RUNE’ów” oraz szereg wywodzących się z nich mutacji. Niektóre „RUNE’y” mają ściśle magiczny charakter, objawiający się możliwością rzucenia jednego z czterech czarów, inne zaś posiadają jedną tylko, nadającą się do wykorzystania, właściwość. Poniżej przedstawiona została lista większości „RUNE’ów”. Aby w czasie walki skorzystać z danego „RUNE’u” należy z menu komend wybrać opcję „RUNE”. Pojawia się wówczas tabela, z której wybieramy jeden z czarów. Oddziaływanie niektórych „RUNE’ów” uaktywnia się automatycznie, bez potrzeby jego wyboru (np. Hazy Rune albo Gate Rune). W przypadku „RUNE’ów” magicznych obok nazwy czaru pojawia się również ilość dostępnej magii z danego poziomu. Im dalsza pozycja na liście, tym mniejsza ilość czarów do wykorzystania. Ilość ta zależy również od liczby punktów magii danej postaci – im wyższa, tym więcej dostępnych poziomów (do czterech) i więcej czarów z danego poziomu. UWAGA: niektóre postacie z gry mają na stałe „zainstalowany” dany rodzaj „RUNE’u”, również niektóre z owych „RUNE’ów” mogą zostać „zainstalowane” tylko wybranym bohaterom.
FIRE RUNE Flaming Arrows – prosty czar ognia, na pojedynczego wroga FireStorm – działa na wszystkich Dancing Flames – słupy ognia na wszystkich wrogów Explosion – wielka eksplozja ognia, na wszystkich wrogów Final Flame (RAGE RUNE) – najsilniejszy czar ognia, na wszystkich wrogów |
WIND RUNE Wind of Sleep – uśpienie przeciwników The Shredding – czar ofensywny, na pojedynczego wroga Healing Wind – czar leczący pojedynczego członka grupy Storm – jak „The Shredding” ale na wszystkich wrogów Shining Wind (CYCLONE RUNE) – zadawanie szkód wrogowi oraz leczenie własnej grupy |
LIGHTING RUNE Angry Blow – pojedynczy piorun RainStorm – porażenie wszystkich wrogów piorunami Raging Blow – silny cios pioruna, na pojedynczego wroga Ball of Lighting – bardzo silny piorun, na pojedynczego wroga Thunder God (THUNDER RUNE) – „smażenie” wszystkich wrogów |
SOUL WATER Deadly Fingertips – natychmiastowa likwidacja jednego wroga Black Shadow – atak na wszystkich wrogów Hell – natychmiastowa likwidacja wszystkich wrogów Judgement – najsilniejszy czar ofensywny, działa na jednego wroga |
EARTH RUNE Clay Guardian – zdolność do uników, maksymalnie na trzy tury Voice of Earth – „przeżucie” wszystkich napastników Copper Flesh – całkowita ochrona przed magią oraz atakiem fizycznym Earthquake – lawina kamieni spadająca na wszystkich wrogów Guardian of Earth (MOTHER EARTH RUNE) – funkcja nieznana |
WATER RUNE Drops of Kindness – leczenie pojedynczego członka grupy Fog of Deception – mgła uniemożliwiająca wrogom strzelanie Water of Kindness – przywrócenie części energii grupie Rain of Kindness – przywrócenie większości energii Mother Ocean (FLOWING RUNE) – pełna regeneracja sił |
RESURRECTION RUNE Scolding – prosty czar ofensywny na pojedynczego wroga Yell – czar przywracający życie w walce Scream – czar leczący Charm Arrow – czar ofensywny na wszystkich wrogów |
RUNE’y OFENSYWNE Hate Rune, Falcon Rune, Clone Rune, Boar Rune, Shrike Rune, Trick Rune |
INNE RUNE’y FIRE RUNE + EARTH RUNE – spadające z nieba płonące meteory WIND RUNE +WATER RUNE – mocniejsza wersja Shining Wind WIND RUNE + EARTH RUNE – deszcz głazów (na wszystkich) FIRE RUNE + LIGHTING RUNE – linia ognia i błyskawic rażąca wszystkich wrogów WATER RUNE + LIGHTING RUNE – odbieranie energii wrogowi i przywracanie jej grupie Champions Rune – zapobiega atakom słabszych przeciwników Fortune Rune – podwójna ilość doświadczenia Turtle Rune – zapobiega anomaliom (takim jak m.in. Poison) Hazy Rune – zmniejsza zdolność trafienia danej postaci przez wroga Counter Rune – zwiększa częstotliwość kontrataków Sunbeam Rune – powolna regeneracja energii True Holy Rune – szybkie poruszanie się po terenie (mapa) Killer Rune – zwiększa szansę ataku krytycznego (Critical Hit) Gale Rune – podwójna prędkość DoubleBeat Rune – podwójny atak Spark Rune – zmiana porządku ataku |
UNITE
Podczas walki można w menu komend zauważyć pozycję „Unite”. Najczęściej jest ona nieaktywna, dostępna staje się jedynie wówczas, gdy w drużynie znajdują się postacie mogące wykonać wspólny, jednoczesny atak. Ta forma walki jest często bardzo efektywna, gdyż owe wspólne ataki są zwykle silniejsze od sumy pojedynczych, a niektóre z nich oddziaływają na wszystkie atakowane monstra. Poniżej zamieszczono listę „kombosów” powstałych ze wspólnych ataków danych bohaterów. Adnotacja „Single” oznacza, że atak jest wyprowadzany na pojedynczego wroga, „Multiple” zaś to atak na wszystkich przeciwników. Czasami pojawia się w nawiasie litera „R” (Rest) oznaczająca, że po wykonaniu Unite niektóre postacie w niej uczestniczące muszą jedną rundę odpoczywać.
[Dopisek od autora bloga: jeśli przeglądasz opis mobilnie, obróć ekran poziomo, bo inaczej poniższa tabelka będzie nieczytelna]
Osoby | Nazwa Combosa | Typ |
Tai Ho + Yam Ko Pahn + Gremio Pahn + Ronnie Pahn + Eiken + Morgen Kirkis + Sylvina Kirkis + Rubi Kirkis + Stallion Kirkis + Stallion + Sylvina Kuromini + Gon Kuromini + Gon + Fu Su Lu Lepant + Eileen Lepant + Eillen + Leena Kai + X Kai + Fukien + Liukan Gen + Kamadol Gen + Sansuke Flik + Grenseal + Alen Hix + Taangaar Mace + Mass + Meese + Mose Mace + Mass + Meese + Moose Mace + Mass + Mose + Moose Mace + Meese + Mose + Moose Mass + Meese + Mose + Moose Kasumi + Kage + Fuma Kanak + Leonardo + Anji Varkas + Sydonia Juppo + Meg Milia + Futch |
Fisherman attack Talisman attack Beat’em’up attack Martial Arts – – – – Cobolds attack Cobolds+1 attack – Lepant family attack Master’s pupil attack – – Carpenters attack Pretty Boys attack – – – – – – Ninja attack Pirates attack Bandits attack Triksters attack Dragon Knights attack |
Single (R) Single Single (R) Multiple Multiple (R) Multiple (R) Multiple (R) Single Single Single Single Single Multiple Single Single Single Single Single Single Single Single Single Single Single Single Single (R) Multiple Single |
UZBROJENIE:
HELMET Bandann a (+1) (50) HeadBand (+2) (300) Pointed hat (+5) (1200) Half helmet (+9) (3300) Head gear (+14) (6500) Full helmet (+20) Horned helmet (+35) |
ARMOR Robe (+1) (100) Tunic (+2) (200) Leather Coat (+4) (700) Brass Armor (+5) (1000) Guard Robe (+7) (1700) Karate Uniform (+10) (3000) Leather Armor (+14) (5900) Half Armor (+18) (8700) Magic Robe (+22) (15000) Ninja Suit (+28) (22000) Dragon Armor (+34) (37000) Full Armor (+45) (57000) Master Robe (+37) Taikioku Wear (+48) speed (+10) Master Garb (+55) skill (+5) Windspun Armor (+63) |
SHIELD Wooden Shield (+2) (300) Steel Shield (+13) (7300) Chaos Shield (+27) (32000) Earth Shield (+45) INNE |
SHOES Wooden Shoes (+1) (100) Boots (+3) (800) Toe Shoes (+9) (2800) Wing Boots (+14) (10200) Earth Boots (+18) (22000) |
GLOVES Gloves (+2) (300) Gauntlet (+4) (1700) Silverlet (+11) (7000) Power Gloves (16) Power (+15) (20000) Goldlet (+18) |
COATS Cape (+2) (400) Furcape (+8) (2800) Cape of Darkness (+13) (8500) Crimson Cape (+21) (32000) |
ORAZ Circlet (+3) (600) Blue Ribbon (+6) (1150) Feather (+9) (4000) Silver Ring (+11) (5500) Necklace (+7) (1200) Silver Necklace (+17) (6000) Gold Necklace (+25) Leggings (+2) (200) Shoulder peds (+4) (2000) Emblem (+8) (2700) Rose Brooch (+13) (7000) Guard Ring (+15) (8500) Power Ring (+14) Power (+20) (14000) Speed Ring (+13) Speed (+15) Star Earrings (+8) |
Star
A więc rozpoczyna się przygoda. Ty i Twój tata, TEO. zostajecie wezwani przez króla BALBAROSA aby wykonać specjalną misje. Musicie zbadać stan wojny, która toczy się na dalekim wschodzie. W czasie rozmowy TEO dostanie od króla szablę, kiedy Ty staniesz przed królem zapyta Cię, czy staniesz w obronie królestwa, odpowiedz że tak – teraz rozpoczyna się prawdziwa gra. ldź po schodach na dół, kiedy tam będziesz TEO powie Ci, że KRAZE (jeden z doradców króla) będzie Twoim mentorem. Idź do niego (pokój po lewej), a on powie Ci abyś przyniósł pierwszą rzecz. Wyjdź z komnaty, a TEO zaprowadzi Cię do domu. Powita was GREMIO, służący. Jest on jedną z kluczowych postaci w grze. Przejdź się po domu i spotkaj się z innymi podwładnymi: PAHN, CLEO i TED. TED’a znajdziesz na piętrze, porozmawiaj z nim a następnie idź do swojego pokoju (drugie piętro – pierwszy pokój po lewej stronie). TED zapyta się tam, czy może się przyłączyć do Twojej wyprawy -odpowiedz że tak. Po krótkiej rozmowie pójdziecie na obiad, zajmij miejsce przy stole, a wtedy zacznie się konwersacja, w której otrzymasz błogosławieństwo TEO.
Tak zakończy się dzień. Rano zostaniesz obudzony przez GREMIO, który przypomni Ci o tym, że musisz iść do zamku, a następnie przyłączy się do Twojej wyprawy. Zejdź na dół, spotkasz tam PAN’a i CLEO, którzy również przystąpią do wyprawy. Gdy będziesz wychodził z mieszkania, spotkasz TED’a, który także będzie z Tobą podróżował.
Przejdź się po mieście i poznaj rozmieszczenie budynków. Następnie idź do zamku i wejdź do komnaty KRAZE’a, opowie Ci on o wyspie, z której musisz przywieźć pewną rzecz, którą posiada LEKNAAT. Po rozmowie KRAZE spyta się Ciebie czy go uważnie słuchałeś i zada Ci pytanie, na które odpowiedz pierwszą z możliwych odpowiedzi. Następnie opowie Ci on o przewoźniku, który będzie czekał na Ciebie. Wyjdź z zamku i idź w prawo – tam będzie przewoźnik i zostaniesz przetransportowany na wyspę.
Po wylądowaniu idź przez las. W pewnym momencie spotkasz LUC’a, który sprawdzi Twoje umiejętności walki. Kiedy go pokonasz, zabierze Cię on do zamku. Idź po schodach na samą górę zamku i spotkaj się z LEKNAAT’em. Idź za nim do jego komnaty, a dostaniesz to czego szukałeś. Wyjdź następnie z komnaty i porozmawiaj z przyjaciółmi. LEKNAAUT zawoła wtedy LUC’a, który teleportuje Cię do przewoźnika. Tym sposobem wrócisz z powrotem. Na miejscu idź do KRAZE’a, a on da Ci następne zadanie, oraz pomocnika. Opuść mury miasta i idź na wschód, dojdziesz do małej wioski zwanej ROCKLAND.
Przejdź się po mieście i znajdź kobietę, która oferuje grę hazardową – możesz u niej zarobić (lub stracić) trochę pieniędzy. Idź do budynku na końcu wioski, tam dostaniesz dalsze instrukcje. Opuść ROCKLAND i idź na wschód, aż dotrzesz do gór. W górach wejdź do jaskini i postaraj się jak najbardziej zwiększyć poziom doświadczenia. Chodząc po jaskiniach dotrzesz w końcu do wielkiego pająka, aby go pokonać musisz przegrać pierwsze starcie, a następnie TED użyje swoich czarów aby go pokonać. Po wyjściu z labiryntu czeka Cię ciężka walka z wojownikami – po jej wygraniu wróć do ROCKLAND. Idź do budynku na końcu wioski, po drodze rozpraw się z żołnierzami molestującymi dziecko i idź zdać raport do budynku. Po rozmowie wróć do miasta GREG-MINSTER. Kiedy dotrzesz do miasta, KANON powie, że idzie do KRAIZ’a zdać raport (weźmie ze sobą TED’a), a Ty udaj się do swojego mieszkania. Po rozmowie w jadalni zejdź na dół – znajdziesz tam TED’a leżącego na ziemi. Pomóż mu, opowie Ci on historię i dostaniesz magiczną moc. Następnie zejdź na dół, spotkasz tam KRAZE’a i PAHN’a, którzy będą chcieli TED’a. Wykorzystaj TED’a i ucieknij tylnym wyjściem. Idź do hotelu, gdzie znajdziesz schronienie. W hotelu zejdź na sam dół i porozmawiaj z kobietą, będziesz mógł w ten sposób nagrać stan gry.
Wejdź do jadalni i pogadaj z VICTOR’em, a następnie idź w stronę drzwi, napotkasz żołnierzy – porozmawiaj z nimi. Kiedy wyjdziecie z hotelu idź za VICTOR’em i porozmawiaj z nim. Zaoferuje Ci on swoją pomoc jeśli Ty mu też pomożesz – zaufaj mu. Wyjdź z miasta i idź na południe, dotrzesz do miasta zwanego LENANCAMP, przejdź się po nim. Znajdź hotel, wykup nocleg i kiedy będziesz chciał iść spać usłyszysz dziwne odgłosy na korytarzu – to żołnierze, którzy przyszli po Ciebie. Ucieknij tajnym wyjściem pod zegarem, spotkasz tam ODESSA’ę, która poprowadzi Cię przez korytarze. Idź za nią, a spotkasz grupę rebeliantów: VICTOR, FRICK, HUMFRY, SANCHEZ i ODESSA. Zostaniesz zapytany czy chcesz się przyłączyć, odpowiedz że to przemyślisz i idź do wejścia. Spotkasz tam rannego rebelianta, który potrzebuje pomocy ODESSA’y. ODESSA spyta się Ciebie czy pomożesz – odpowiedz że tak. Twoim zadaniem będzie uratowanie BALCUS’a i SHIDONIA. Idź do wsi ROCKLAND (tej na wschodzie), porozmawiaj ze strażnikiem przed domem urzędnika. Wejdź do domu i postaraj się dostać do więźniów, uwolnij ich i wyjdź przed dom. Wróć do LENANCAMP, wejdź do podziemnego korytarza i porozmawiaj z ODESSA’ą, zapyta Cię czy chciałbyś wziąć udział w następnej misji. Odpowiedz twierdząco, a ODESSA przyłączy się, aby Ci towarzyszyć.
Opuść miasto, przejdź na drugą stronę rzeki i znajdź przejście między górami. Dojdziesz do hotelu, zgódź się na propozycje właściciela (tzn. odpocznij w nim) i napij się herbaty. Kiedy się obudzisz porozmawiaj z KESLER’em, a następnie kontynuuj wędrówkę przez góry. Dojdziesz do wioski SALADI. Wynajmij pokój w hotelu, w czasie nocy wstań i porozmawiaj z ODESSA’ą, a następnie idź spać. Wróć teraz do LENACAMP i idź do hotelu, zobaczysz, że coś jest nie tak. Zejdź do podziemi – usłyszysz wołanie ODESSA’y, znajdź ją. Okaże się, że ODESSA jest umierająca i poprosi Cię abyś spełnił jej dwa życzenia: musisz dostarczyć pierścień do jej brata oraz wrzucić jego zwłoki do rzeki. Po wrzuceniu ciała do wody wyjdź z miasta i idź do głównej bramy (na południe). Po przejściu bramy i wybaczeniu niekulturalnego zachowania GREMIO’wi porozmawiaj z handlarzem. Idź na południe. Wejdź do wioski, pogadaj z mieszkańcami i podejdź do schodów, pogadaj z facetem stojącym obok, a następnie wejdź do domu. Porozmawiaj tam z dziećmi i wróć do faceta koło schodów – okaże się, że jest on poszukiwanym bratem ODESS’y…
Na tym kończy się pierwsza część opisu. Próbujcie kontynuować grę na własną rękę, jeśli się Wam nie powiedzie to w następnym numerze znajdziecie resztę opisu.
Aju