Po ogromnym sukcesie Tomb Raidera było oczywiste, że musi powstać kontynuacja tej wspaniałej gierki. Jako że mieliśmy okazję pograć w Tomb Raidera 2 parę dni przed zamknięciem numeru, postanowiliśmy w tym numerze zamieścić pierwszą część opisu do niej. Cóż, na recenzję, niestety, już nie było miejsca, ale za miesiąc, po dokładnych testach z naszej strony, będziecie mogli przeczytać szczegółową i obiektywną recenzję tej wspaniałej gry.
Na wstępie dodam, że nie będę tłumaczyć jak sterować Lara, gdyż jest to dokładnie opisane w instrukcji, a przecież można samemu do tego dojść i samemu udoskonalać swoje umiejętności. Poza tym w grze jest dostępny jest tor treningowy, na którym w prosty sposób można nauczyć się wszystkich ruchów bohaterki. Przejdźmy więc do konkretów.
CO MAMY DO DYSPOZYCJI?
Stopwatch – możesz tutaj sprawdzić czas, jaki już poświęciłeś na grę oraz dowiedzieć się, czy nie opuściłeś sekretnych lokacji w grze.
Flares – oświetlają otoczenie (przydatne w ciemnych korytarzach), dzięki czemu można odnaleźć ukryte w ciemnościach przełączniki lub pułapki; nie mają żadnego ujemnego wpływu na przeciwników.
Pistols – dwa wspaniałe pistolety, które nie raz wybawiły Cię z opresji w pierwszej części gry. Używaj ich na słabych przeciwników.
Shotgun – strzelba, także z pierwszej części gry. Używaj jej z daleka na grupkę wrogów (duże pole rażenia) lub z bliska na pojedynczym przeciwniku, aby zabrać mu znaczną ilość energii.
Auto-Mags – broń zabierająca większą ilość energii niż pistolety; używaj jej do odległych celów oraz grup przeciwników.
Harpoon Gun – bardzo efektywna broń, ale czas przeładowania praktycznie wyklucza ją do dłuższej strzelaniny; można jej za to używać pod wodą, dzięki czemu możemy się czuć bezpieczni podczas podwodnych przygód. Trudno natomiast do niej znaleźć amunicję, więc używaj jej tylko wtedy, kiedy tego naprawdę potrzebujesz.
Uzi – kolejna broń z pierwszej części gry; powinieneś oszczędzać ją na groźniejszych i odporniejszych przeciwników.
Grenade Launcher -ręczna wyrzutnia granatów, robiąca ogromne zniszczenia. Granaty eksplodują po przetoczeniu się przez ok. 15 metrów, więc są bardzo dobre do niszczenia odległych przeszkód/wrogów bez narażania życia.
M-16 – jest to najskuteczniejsza i najlepsza broń dostępna w grze. Możesz ją znaleźć prawie na początku gry, jednak nie używaj jej od razu, tylko zachowaj na groźniejszych przeciwników.
Na początek KILKA PORAD:
W drugiej części gry jest znacznie więcej przeciwników, mniej lub bardziej niebezpiecznych. Ważne jest, aby nie marnować broni o dużej sile ognia na mniej niebezpiecznych wrogów, gdyż ciężko jest znaleźć amunicję do tych giwer. Najlepiej jest stosować taką taktykę – wystrzelić raz z „mocnej” broni, a następnie dobić napastnika korzystając z pistoletów. Uważajcie też na gości z kluczami, ponieważ chodzą wszędzie za Larą, a w dodatku potrafią się wspinać po skałach. Podczas wędrówki po niezliczonych lokacjach będziecie także narażeni na przeciwników atakujących „z powietrza”, można ich zauważyć po cieniach rzucanych na podłogę. W drugiej części gry będziemy także dużo pływać. Jak wiadomo walka pod wodą jest zawsze trudna, więc staraj się jej unikać.
Warto też sprawdzać ciała martwych przeciwników gdyż można przy nich znaleźć wiele przydatnych rzeczy. Acha i jeszcze jedna ważna sprawa – w przeciwieństwie do pierwszej części można zapisywać stan gry w dowolnym momencie róbcie to zatem jak najczęściej. A więc…
…ZACZYNAMY
THE GREAT WALL
Po odlocie helikoptera wejdź do wody i popłyń w lewo. Wejdź na skałę, zabij tygrysa i idź dalej na wprost. Przeskocz urwisko, wejdź na kolejną skałę, odwróć się i skocz w kierunku występu skalnego – musisz się go chwycić. Wejdź do góry, następnie przeskocz na drugą stronę i wejdź do wieży strażniczej. Idź w kierunku dziury w podłodze (po prawej) i wskocz do środka. Wyjdź z wody, wejdź po schodach i z rozpędu przeskocz przez wodę. Przełącz dźwignię i wyjdź z pomieszczenia przez nowo otwarte drzwi. Zostaniesz zaatakowany przez kilka kruków, więc załatw je za pomocą pistoletów i już możesz kontynuować przygodę. Drzwi do strażnicy po drugiej stronie są zamknięte, więc musisz wskoczyć do wody i odnaleźć klucz. Następnie zabij lwa czyhającego przy brzegu, następnie idąc zieloną ścieżką wróć do strażnicy i otwórz drzwi przy pomocy znalezionego klucza. Wejdź do środka i zabij pająki chodzące po podłodze. Wejdź po drabinie, zabij kolejnego pająka i weź klucz. Zejdź na dół, otwórz drzwi na wprost i zabij kolejne pająki. Przy szkielecie znajdziesz amunicję i lekarstwa – oczywiście weź je. Odsuń blok skalny, wejdź przez drzwi i wejdź do wody. Aby przy przeprawie przez wodę stracić jak najmniej energii, trzymaj się prawej ściany. Po przeprawie będziesz musiał działać bardzo szybko – przebiegnij przez korytarz i od razu kieruj się na prawo. Przeskocz przez kolce i zjedź na dół, następnie odwróć się w kierunku szkieletów i szybko podciągnij się na murku – w przeciwnym wypadku zostaniesz zabity przez ruchome ściany. Możesz chwilę odpocząć; przebiegnij teraz szybko przez korytarz uważając na zapadającą się podłogę i ostrza, następnie szybko przebiegnij pomiędzy ruchomymi ścianami i biegnij dalej korytarzem. Trzymaj się prawej strony, na końcu korytarza zjedź na dół i szybko idź w lewo – podłoga pod Tobą zapadnie się i na chwilę będziesz bezpieczny. Weź apteczkę znajdującą się przed ruchomymi ostrzami i przebiegnij obok nich. W następnej grocie ujrzysz linę – użyj jej uważając na pająki, które musisz zabić. Użyj liny i przejedź na drugi koniec. Zabij dwa czekające tygrysy i idź do wyjścia. Krótka sekwencja i znajdujemy się w….
VENICE
Wyjdź z ciasnej uliczki i zabij dobermana. Następnie zastrzel strażnika stojącego na balkonie po prawej i idź dalej aż do momentu, kiedy usłyszysz odgłosy kroków. Cofnij się i zastrzel kolejnego dobermana i jego właściciela (aby nie ucierpieć, najlepiej jest cofać się cały czas strzelając). Wskocz do wody, przepłyń pod zamkniętymi drzwiami i wsiądź do motorówki. Wypróbuj maszynę, a następnie podpłyń do brzegu, wysiądź i naciśnij przycisk na ścianie, aby otworzyć drzwi. Wróć do stróżówki, weź ze stołu flary, naciśnij przycisk na ścianie i wejdź po drabinie. Na pierwszym piętrze znów naciśnij przycisk na ścianie i wejdź na dach. Rozwal obydwa okna, przejdź przez nie, następnie wskocz na okap sklepowy, zaś z niego przeskocz na balkon. Weź klucz upuszczony przez zabitego strażnika. Wróć przez okno i idź w prawo, zabij tam dobermana i idź dalej korytarzem w lewo. Przełącz przełącznik, wróć do lokacji z dobermanem, rozbij okno i przeskocz przez nie na drugi brzeg rzeki. Teraz skacząc z dachu na dach dotrzesz do nowo otwartych drzwi. Wejdź do środka, weź klucz i wróć do pomieszczenia z motorówką; przy pomocy klucza otwórz drzwi. Wstrzymaj się jeszcze przed użyciem motorówki, ale podpłyń jeszcze do drugiego brzegu, zabij faceta i weź jego pistolet (Automatic Pistols). Wsiądź do motorówki i popłyń w prawo. Przepłyń przez otwarte przejście, zapal flarę i płyń na wprost, następnie w prawo i jeszcze raz w prawo – dopłyniesz do większej groty z kolumnami. Podpłyń do brzegu po lewej, wysiądź z motorówki i za-bij pająki. Następnie rozwal okno, wejdź przez nie i zabij gościa. Podnieś amunicję, wróć do motorówki i podpłyń do wielkich stalowych drzwi. Wyskocz z motorówki, wróć do pokoju z gościem i przełącz przełącznik. Następnie wejdź po drabinie (z pomostu), wskocz do wody i przełącz kolejną dźwignię. Będziesz mógł teraz popłynąć motorówką dalej. Skieruj się w lewo i popłyń aż do gondol (ważne jest, aby płynąć jak najbliżej lewej strony, żeby nie dostać się w ogień przeciwników). Wejdź na skrzynie po prawej i przeskocz na drugi brzeg. Stamtąd skocz na most i załatw gościa wraz z psem. Podnieś apteczkę i idź w kierunku domu. Zostaniesz zaatakowany przez kolejnego gościa, więc załatw go bez skrupułów i podnieś klucz, który upuści. Wejdź do domu (użyj klucza) i zejdź na dół. Przełącz dźwignię znajdującą się na samym dole i wróć na górę. Zejdź na po-most i zastrzel gościa stojącego po drugiej stronie brzegu. Przepłyń do drugiej motorówki – przy jej pomocy musisz rozwalić miny blokujące drogę do metalowych drzwi z zegarem. Aby tego dokonać, skieruj motorówkę w stronę tych min, rozpędź łódź i kiedy będziesz już blisko min wyskocz z motorówki. Po „rozbrojeniu” min wróć do pierwszej motorówki i popłyń nią w przeciwną stronę. Po lewej stronie ujrzysz gościa, więc opuść na chwilę pojazd i zastrzel go; weź apteczkę i amunicję. Popłyń teraz dalej prosto i rozwal gondole. Podpłyń i wejdź na pomost, a następnie rozwal faceta. Wejdź do ciemnego pomieszczenia, zabij pająki i przełącz dźwignię. Wróć do motorówki i popłyń w lewo, następnie znów w lewo i zatrzymaj się przed tunelem. Po prawej ujrzysz drzwi, które właśnie otwarłeś. Wejdź w nie, weź kolejny klucz z wody i wejdź po drabinie. Na górze załatw psa i faceta. Następnie przełącz kolejną dźwignię i skocz do wody. Wyskocz z niej szybko i załatw bandziora strzelającego do Ciebie. Wsiądź do motorówki i wróć aż do miejsca, gdzie kiedyś stała druga motorówka. Przy pomocy znalezionego właśnie klucza otwórz drzwi, załatw kolejnego gościa i naciśnij przełącznik. Możesz teraz odnaleźć miejsce z odskocznią (zobaczysz ją po prawej stronie), wpłyń do środka i załatw faceta. Naciśnij przycisk w ścianie – czeka Cię teraz jazda na czas – kiedy wypłyniesz z przystani zacznie bić zegar (w czasie gdy będzie słychać jego bicie, musisz dotrzeć do metalowej bramy; tej za minami). Podpowiem tylko, że najlepiej jest użyć skoczni znajdującej się wprost od przystani. Kiedy tego dokonasz znajdziesz się w następnym poziomie.
BARTOLI’S HIDEOUT
Podpłyń motorówką do przystani, zabij szczury i idź za budynek. Zabij kolesia i wejdź w korytarz, na końcu którego znajduje się dźwignia – przełącz ją. Idź teraz do nowo otwartych drzwi zabijając po drodze kolejnego wroga (weź apteczkę) i wejdź do środka. Tam zastrzel strażnika stojącego na balkonie oraz jego kolegę, który wyjdzie zza drzwi. Udaj się następnie w prawo, rozwal szybę, a następnie psy. W lokacji za oknem znajdziesz apteczkę, flary i amunicję. Wróć z powrotem przez okno i idź do wąskiego korytarza. Uważając na statuy przejdź do nieoświetlonego korytarza. Zapal tam flarę i przełącz przełącznik. Przebiegnij koło posągów (nie będą Ci już przeszkadzać) i idź w kierunku rozwalonej skrzyni. Podejdź tyłem do tego pochylonego kawałka wskocz na niego i od razu skocz do przodu łapiąc się krawędzi. Podciągnij się, idź w prawo i przeciągnij marmurowy blok. Zejdź na dół, chwyć się i wejdź na balkon za blokiem skalnym. Stąd będziesz mógł już przeskoczyć na balkon po drugiej stronie (od zabitego strażnika weź amunicję) i podejdź do ściany na wprost. Używając występów w ścianie wejdź wyżej. Wejdź na balkon i zabij strażnika po prawej. Teraz odwróć się w drugą stronę i wykonaj długi skok na okap – nie będziesz mógł na nim stać więc chwyć się krawędzi, przejdź w lewo, a następnie podciągnij się i od razu skocz do tyłu – w ten sposób powinieneś znaleźć się na balkonie. Odwróć się i wykonaj kolejny długi skok na wystającą ze ściany płytę. Teraz przeskocz na czerwony okap, a stamtąd skocz do drzwi po drugiej stronie (stań na brzegu okapu i skocz do przodu – powinno się udać). Zabij atakujące Cię psy i wejdź po schodach. Udaj się do pokoju po prawej, zabij gościa, a następnie popatrz na ścianę przy drzwiach – znajdziesz na niej ukryty przełącznik, oczywiście przełącz go. Wyjdź z pokoju i wyjdź na balkon po prawej. Weź amunicję oraz statuetkę smoka, a następnie wróć do pokoju z przełącznikiem. Wyjdź przez okno, rozwal strażnika i wejdź przez następne okno. Zaatakuje Cię dwóch gości wraz z psami – załatw ich. Wejdź teraz do kominka i przepchnij skałę blokującą przejście (dwa razy), następnie zabij szczury i idź w prawo uważając na ostrza. Kiedy znajdziesz się przed pomostem z ogniami zatrzymaj się na jego ciemniejszej części. Wyłączy to ogień ale tylko na chwilę. Musisz więc szybko przeskakiwać z platformy na platformę (najlepiej jest nagrać przed tą próbą stan gry – z którymś razem na pewno Ci się uda) a potem szybko wyciągnąć pistolety i rozwalić kolejnych dwóch gości. Wejdź teraz na pierwszy blok skalny, a z niego wskocz na najniższy żyrandol. Obróć się w prawo, wskocz na balkon i przełącz dźwignię. Przedostań się teraz na środkowy żyrandol (skacząc z najniższego), a z niego skocz w prawo – znajdziesz tam następną dźwignię do przełączenia. Udaj się na najwyższy żyrandol, a z niego na poddasze. Zabij atakujące szczury i idź do końca w prawo. Wejdź na deskę podtrzymującą dach, a z niej przeskocz na pomost na wprost. Idź w prawo, przeskocz przez mur i zabij gostka; nie zapomnij wziąć apteczki. Wejdź na murek, odwróć się w lewo i wskocz na drugą część deski gdzie znajdziesz kolejny przełącznik. Wróć na żyrandol i przeskocz na najniższy, a z niego skocz w lewo aby podnieść klucz. Udaj się teraz na najwyższy żyrandol, a z niego skocz w prawo na balkon. Rozwal szybę w oknie, wyjdź i idź w prawo. Powinieneś ujrzeć studnię, chwyć się jej krawędzi i wskocz do wody.
Uwaga: Jeśli nie potrzebujesz amunicji i nie interesują Cię sekretne lokacje nie czytaj poniższego akapitu tylko od razu przejdź do następnego. Odnajdź podwodny przełącznik, użyj go i popłyń przez nowo-otwarte wejście. Trzymaj się prawej strony aż w pewnym momencie zobaczysz w podłożu dziurę. Przepłyń przez nią – jest tam ciemno więc zapal flarę. Znajdziesz się w podwodnym labiryncie – możesz w nim odnaleźć drugi posążek smoka oraz naboje. Kiedy odnajdziesz smoka na pewno będzie Ci brakować tlenu, ale powinieneś zaraz obok zauważyć dźwignię – przełącz ją i wypłyń na powierzchnię aby nabrać powietrza (w żadnym przypadku nie wychodź z wody). Następnie wróć do początku labiryntu.
Podejdź pod wielkie drzwi do biblioteki i użyj klucza aby je otworzyć. Wejdź do środka, zabij faceta i idź dalej aż ujrzysz regały z książkami. Wejdź na ten po lewej, zabij szczury na drugim regale i przeskocz na niego. Przełącz dźwignię, zejdź na dół i zabij strażnika. Wejdź na regał po lewej, z niego przeskocz na drugą stronę i idź w lewo. Wejdź po kolejnym regale na górę, rozwal okno i skocz na futrynę. Obróć się, zjedź na dół chwytając się krawędzi, podciągnij się i skocz do tyłu – powinieneś wylądować na tarasie. Skocz na drugą stronę, a stamtąd na mur. Idź w prawo aż do końca i przeskocz na drugą stronę – musisz chwycić się dachu. Podejdź do komina, skocz do wnęki po drugiej stronie (musisz chwycić się krawędzi i podciągnąć), wskocz do basenu i podnieś Uzi. Wejdź po ścianie i idź do domku. Zabij tam strażnika i weź ze stołu klucz. Wyjdź z budynku, przepłyń na drugą stronę do drzwi. Otworzą się one same a zza nich wyskoczy koleś, którego jak zwykle zabij (podnieś apteczkę). Wejdź do biblioteki i idź w lewo aż do drzwi. Obok zobaczysz dźwignię, gdy ją przełączysz otworzą się drzwi przez które wejdź do pokoju obok. Rozwal dwóch natrętów i idź do drzwi po prawej (otworzą się same). Wskocz do wody i popłyń w lewy róg, wyjdź na brzeg i rozwal szczury. Idź w lewo do muru, wejdź na niego i idź do końca. Podciągnij się dwa razy, rozwal okno i wejdź do pokoju – weź ostatni (trzeci) posążek smoka. Idź teraz do detonatora (to tam gdzie wchodziłeś na murek) i użyj go – wysadzisz w powietrze budynek stojący na przeciwko. Idź teraz murem do ruin i wejdź na dach – będziesz musiał skakać i podciągać się. Na dachu odnajdź ciemny korytarz, którym zjedziesz do następnego etapu.
Oki, to tyle na dziś. Dokończenie opisu znajdziecie w następnym numerze… Do zobaczenia za miesiąc.
Aju
No i nie ma dokończenia opisu w następnym numerze… 🙂
Chciałem jakiegoś urozmaicenia i np rocznik 1997 to miały byc opisy z psx extreme, rocznik 1998 to opisy z psx fana, rocznik 1999 to opisy z cdaction, 2000 z pisma play (tu były fajne, screen po screenie)… ale póki nie wyszło, a i czasu brak :/
Jak Gracz to przepisywał z palca to szacunek! 🙂
A jak sposobem, to też, ale mniejszy 🙂